Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Boosten > Pijlenroutes > Perfectie > Kabelloop
Perfecte kabelloop

Zo kwam die van een winkel vandaan

Na een beurt was die het resultaat

 

Hierboven 2 plaatjes van een schrikbarend voorbeeld. Links:Een fiets met de kabels op deze wijze zo uit de winkel. Rechts: na een beurt bij BikeBoosting. Dat de kabels iets langer zijn is niet erg maar al die extra bochten leveren slijtage waardoor het snel minder gaat schakelen en remmen.

Een binnenkabel schuift het soepelste door de buitenkabel als de buitenkabel kort en helemaal recht is. Dit kan natuurlijk niet. Er zijn altijd meerdere delen buitenkabel nodig en je kunt niet om bochten heen. Maar overbodige bochten en onnodige lengten zijn te voorkomen. Te korte kabels geven aan de andere kant te korte en te scherpe bocht waar dan overbodige wrijving ontstaat. Ook is de aansluiting van kabel op de kabelstop van het frame belangrijk. Hier mag geen speling zijn! Is die er wel dan reageert de rem of de derailleur net iets minder snel en precies. Je kunt dit zien door op een stilstaande fiets te remmen of te schakelen; de buitenkabels bewegen. Om deze speling op te lossen gebruik ik verschillende kabelstops en heb ik voor extreme gevallen of voor de echte optimalisatie een draaibank tot mijn beschikking.

Is aan al deze voorwaarden voldaan dan is uw systeem perfect en het gaat langer mee omdat wrijving niks anders is dan slijtage en energieverlies.

Af en toe zal er wel een beetje onderhoud moeten worden gepleegd. De buitenkabels moeten dan uit de kabelstops die op het frame ziten worden gehaald en je kunt ze nu over de binnenkabel heen en weer schuiven zodat de binnenkabel kan worden gesmeerd. Makkelijker is het om met een spuit inwendig te smeren.


Snelle smering van het inwendige van de kabel

Korte bochten en nog steeds snel schakelen

 

Nokon

Mijn voorkeur is duidelijk de kabel van Nokon . Dit is een gesegmenteerde kabel. Via alleen kogelscharnieren is deze kabel erg soepel. De buitenkabel bestaat uit aluminium kralen en buisjes die om en om over een liner, waar de binnenkabel in beweegt, zijn geschoven. Deze kralen en buisjes werken als kogelscharnieren wat resulteert in een soepel te buigen kabel.

Het is bovendien een erg stijve kabel in lengterichting wat je merkt bij remmen maar vooral bij schakelen. Bij dit systeem is alleen de liner (het binnenste van de buitenkabel) een slijtage onderdeel. De redelijk dure eerste aanschaf wordt op deze manier uiteindelijk goedkoop. Zelf fiets ik sinds 1998 met dezelfde Nokon kabels rond.

Hieronder staan 3 artikelen dat ik in begin 1998 heb geschreven.