Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Wielen > 28" disc (racefiets) > naaf
28"disc naven voor de racefiets

 


Klik op deze foto voor een mooie uitleg over deze fantastisch overbrenging.

DT Swiss uit Zwitserland 
Sinds 2006 verkoop ik veelvuldig de DT 240s naven.  De kans dat je enig probleem krijgt met deze naven is uiterst klein. Vele rijders rijden al meer dan 50.000 km rond met DT 240s naven zonder dat de lagers vervangen moeten worden. De fantastische overbrenging levert nooit, op 1x na, problemen op. Scheurende flensen heb ik nog niet meegemaakt met door mij ingespaakte DT naven. De DT 350 naven gebruik ik sinds 2013 en hebben op 2 lagers na nog geen problemen gegeven. Ze zijn wat zwaarder dan de 240 versie en hebben iets grotere toleranties op de onderdelen wat tot nu toe, 3 juni 2015, nog niet heeft geleidt tot vroegtijdig uitval.

De DT Swiss 180 naaf heb ik niet standaard op voorraad omdat deze naaf door zijn minuscule lagers met ceramische kogels soms problemen geven en iets van €400 duurder zijn dan de 240. Dat vind ik het niet waard en kan ik niet verkopen omdat ik er niet achter kan staan. Zie ook het verhaal over ceramische kogels: klik hier


DT Swiss 240 ISO DISC: zeer degelijk

DT Swiss 240 Centerlock: zeer degelijk

DT Swiss 350: erg degelijk, wat zwaarder en goedkoper dan de DT 240

DT Swiss 350 Centerlock, erg degelijk, iets zwaarder en stuk goedkoper dan 240 versie

Carbon Ti uit Italië
Met dit bedrijf werk ik nu een aantal jaren naar volle tevredenheid. Nog geen echt grote klachten gehad, 1x een lager kapot en een klant die ontevreden was over een cassette die kleine groeven in de lichte aluminium body drukt. Het zijn erg lichte naven met erg mooie assen met variabele wanddikte waarbij er geen plotselinge overgangen zijn die ik iets te vaak heb zien breken. Leverbaar in verschillende kleuren.


Een erg lichte navenset die ook nog eens duurzaam is.

Mooie lichte naven van Tune

Tune uit Duitsland
Met Tune werk ik al sinds het begin van hun oprichting (rond 1990). Zij maakte in beginsel enkel lichtgewicht boutensetjes waarmee je derailleurs en remmen grammen lichter kon maken. Na een aantal jaren kwamen er trapassen en naven (ik ga dit ooit aanvullen met wat afbeeldingen en scans van hun spullen van toen, een mooi stukje lichtgewicht fietsgeschiedenis)

De naven zijn enorm geëvolueerd tot wat het nu is. De naven zijn gewoon goed, lopen licht. En zijn licht en zitten op het randje van wat mogelijk is. In veel verschillende kleuren verkrijgbaar. 


In diverse kleuren verkrijgbaar

Chris King uit Amerika
Deze naven zijn qua afwerking wel de pareltjes wat betreft fietsnaven. Voor Erg mooi glans geanodiseerd waardoor deze naven de mooiste zijn qua kleur. De ratel is voor velen het mooiste van de naaf. Deze naaf heeft wel jaarlijks wat onderhoud nodig. Zeker niet beter dan de DT 240s naaf, wel mooier en dat heeft zijn prijs.