Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Wielen > 29" disc > naaf
29" naven

DT Zwitserse precisie

Met DT 240s spaak ik al vanaf 2004 wielen. Dit zijn mijn favoriete naven: licht en erg duurzaam. Nog nooit heb ik er een echt probleem mee gehad: geen scheurende flenzen bijvoorbeeld wat weer erg ligt aan de spaakspanning die je gebruikt. Op de Bike Motion 2013 kreeg ik van 3 klanten te horen dat ze er al 40.000 km meer rondreden zonder dat de lagers vervangen hoefde te worden (wel allen racefietsers en DT240s naven). Van de DT 180 naaf vraag ik mij af waarom mensen die naaf willen: loopt deze wel echt lichter? Is wel iets lichter, is zeker niet duurzamer maar kost echt veel meer. Met de DT 240s naven koop je altijd kwaliteit en de goedkopere DT 350 naaf is net iets zwaarder dan de 240s naaf maar verder nagenoeg gelijk maar de jarenlange ervaring ontbreekt nog.


DT 240 Boost, Centerlock, perfecte naaf

DT 240 Boost Iso Disc, probleemloos

DT 240 Centerlock, probleemloos
 

DT 240 ISO Disc, perfecte naaf

DT 240 Lefty, probleemloos
 

DT 350 naven

Naast de DT 240 naven zijn er ook de DT 350 naven. Bijna net zo goed, bijna net zo duurzaam. Iets zwaarder maar het scheelt wel ongeveer 150 euro. Wil je niet of heb je niet eindeloos geld dan raad ik de DT 350 naven aan.


DT 350 Boost Centerlock.

DT 350 Boost ISO Disc

DT 350 Centerlock, QR en steekas mogelijk
 

DT 350 ISO Disc, QR en steekas mogelijk

DT 350 Lefty en normale of Boost achternaaf
 

De oude versie die met €100 euro korting eruit gaan.

Carbon Ti uit Italië
Carbont-Ti heeft nu nog lichtere naven gemaakt voor rechte spaken en een vernieuwde afstelling van de lagers. Erg mooi. Ze lopen zo ontzettend licht. Met dit bedrijf werk ik nu een aantal jaren naar volle tevredenheid. Nog geen echt grote klachten gehad, 1x een lager kapot en een klant die ontevreden was over een cassette die kleine groeven in de lichte aluminium body drukt. Het zijn erg lichte naven met erg mooie assen met variabele wanddikte waarbij er geen plotselinge overgangen zijn die ik iets te vaak heb zien breken. De nieuwste versie is weer 20 gram lichter en is voorzien van een titanium getande ring waarin 4 pallen vallen die elk weer zijn voorzien van 3 groeven zodat de krachten zeer mooi en gelijkmatig worden verdeelt voor een langdurige werking. En door de 56 tanden heb je ook een zeer snelle aangrijping.


Carbon-Ti de normale 100mm voor en 142mm achter; slechts 280 gram

Carbon-Ti Boost 110mm voor en 148mm achter; slechts 283 gram

Carbon-Ti Lefty 2.0 en Boost of 142mm achter; slechts 276 gram
Lefty naven: DT 240, DT 350, Tune Cannonball en Carbon-Ti 

Lefty van DT240s, erg sterk, ook voor zware rijders

Lefty van DT350, erg sterk en wat goedkoper dan 240s

Tune Lefty met Tune achternaaf: super licht


Hope, Rohloff (14 versnellingen), CycleOps (vermogensmeter)

Hope naven, erg goede afdichting en duurzaam

CycleOps vermogensmeter

Rohloff met 14 versnellingen met Chris King voornaaf

Rohloff met 14V met DT voornaaf

Rohloff met 14V met Tune voornaaf

Rohloff met 14V met Hope voor
SHIMANO

Shimano XT 576 6 gat, goed en heftig

Shimano XT 765 centerlock 32/36, cup-conus, erg goed