Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Boosten > Lagers > Revisie naven > Voornaaf
Revisie van Tune King

Bij het de- en monteren van lagers zijn er aantal belangrijke regels

  • Nooit slaan
  • Altijd parallel drukken
  • Altijd centrisch drukken
  • Op de buitenste lagerschaal druk uitoefenen

En ook hier bevestigd de uitzondering de regel.


Drukstukken en geleidingen

De naaf met oude lagers

Als eerste de asmoer eraf

Evenwijdig en gelijkmatig op de draaibank

Als eerste de as eruit

As eruit
Het volgende gereedschap heb ik zelf gemaakt. Dat wordt gebruikt als lagers moeilijk bereikbaar zijn. Dit gereedschap gaat door de ene lager om dan vervolgens open gedraaid te worden waardoor het groter wordt dan de binnendiameter van het lager. Nu wordt het doorgeschoven tegen het volgende lager en voorzichtig eruit gedrukt!

Het gereedschap open en dicht

Door het lager, open draaien en drukken

Het lager eruit
 

Nu met drukstuk andere eruit drukken

Het lager eruit
 
Het is goed om de onderdelen in dezelfde volgorde neer te leggen zo als ze eruit zijn gekomen. Vooral met opvulringen is dat van belang.

Alle onderdelen; nieuwe en oude lagers

Met geleiding erin drukken

Evenwijdig drukken

Zover mogelijk

Met oud lager verder drukken

Net iets verder

Met 2de lager in 1 keer

Nu de as erin

Doordrukken met boorkop

Tot het eind

Asmoer erop

En opspannen met QR voor de goede afstelling
Als de lagers erin zitten hoeft het geheel niet soepel te lopen. De naaf moet goed lopen als hij is ingespannen in de fiets. Om dit na te bootsen worden de naaf tussen twee M12 moeren met een snelspanner(QR) opgespannen.

Dit heeft hetzelfde effect als in een fietsvork. Nu moet de naaf soepel lopen. Soms moet je met héél veel gevoel zachtjes op de QR slaan. (In het verlengde van de naaf)
Waarom? De as heeft bij montage wrijving met de binnenring van het lager. Nu kan het geval zijn dat de binnenring t.o.v de buitenring onder spanning zit. Met dat kleine tikje zet je het op zijn plaats.