Met de verlichte versie rijd ik al 2 jaar rond, wedstrijden, tourtochten en op vakantie in de Alpen. Dit technisch hoogstandje is zeer duurzaam en gemakkelijk op een aantal plaatsen lichter te maken.
De duurzaamheid perfecte werking komen tot stand door onderandere een taatslager (een lager die axiale, in de lengte richting van een as, krachten opneemt) en een spiraalvormige gewonden buigveer met rechthoekige doorsnede die een lineaire karakteristiek heeft. De veer is dus een soort opgewonde bladveer. Door deze veer blijft de kettingspanning nagenoeg gelijk wat bij normale veren (in alle andere derailleurs) niet het geval is.
De derailleurbevestigingsbout is bij bijna alle derailleurs van staal. De versie van Suntour is 1mm dikker dan gewoonlijk, dit is gedaan voor extra stijfheid. Maar daardoor extra veel gewicht te winnen. Hij is helemaal uitgedraai met een wanddikte van 1mm en aan de achterkant is de inbus erin gestoken. Ik rij met zulke bouten al 10 jaar rond en nog nooit eentje gebroken.
De derailleurwieltjes hebben iets aan kwaliteit ingeboet. De originele wieltjes hebben een goed afgedicht groefkogellager. Er zit geen speling op wat een harde en snelle schakeling geeft. De gebikebooste wieltjes wegen 19 gram minder maar slijten wel wat sneller.