Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Frieke > Mijn MTB's > Lichte MTB's > Seven > ad
Suntour Superbe Pro achterderailleur

De originele achterderailleur

De verlichte versie; -54,4 gram
Met de verlichte versie rijd ik al 2 jaar rond, wedstrijden, tourtochten en op vakantie in de Alpen. Dit technisch hoogstandje is zeer duurzaam en gemakkelijk op een aantal plaatsen lichter te maken.

De duurzaamheid perfecte werking komen tot stand door onderandere een taatslager (een lager die axiale, in de lengte richting van een as, krachten opneemt) en een spiraalvormige gewonden buigveer met rechthoekige doorsnede die een lineaire karakteristiek heeft. De veer is dus een soort opgewonde bladveer. Door deze veer blijft de kettingspanning nagenoeg gelijk wat bij normale veren (in alle andere derailleurs) niet het geval is.


Taatslager voor minimale wrijving

De bladveer voor gelijke kettingspanning
De derailleurbevestigingsbout is bij bijna alle derailleurs van staal. De versie van Suntour is 1mm dikker dan gewoonlijk, dit is gedaan voor extra stijfheid. Maar daardoor extra veel gewicht te winnen. Hij is helemaal uitgedraai met een wanddikte van 1mm en aan de achterkant is de inbus erin gestoken. Ik rij met zulke bouten al 10 jaar rond en nog nooit eentje gebroken.

De derailleurwieltjes hebben iets aan kwaliteit ingeboet. De originele wieltjes hebben een goed afgedicht groefkogellager. Er zit geen speling op wat een harde en snelle schakeling geeft. De gebikebooste wieltjes wegen 19 gram minder maar slijten wel wat sneller.


Snel gewonnen -16,2gr €30

Snel gewonnen, minder kwaliteit
De boutjes om de wieltjes mee te monteren zijn ingekort en doorboord. Dat inkorten kan omdat er met een 8/9 versnellingenketting wordt gereden. De stalen inbusmoer houdt de derailleurarm op zijn plaats en is vervangen door aluminium en de koprand is veel dunner gemaakt. De kabelinstelschroef is vervangen door een vaste aluminium versie. De gebruikte derailleurverstellers hebben al een schroef waarmee de derailleur wordt afgesteld.

Snel 0,7 gram gewonnen

Iets moeilijker 2,2 gram verloren

Snel 2,5 gram kwijtgeraakt
Het schroefje die de eindslag van de arm waarborgd was van staal met een nooit handige kruiskopgleuf is vervangen door aluminium met een inbus erin. Nu is dit boutje makkelijker te monteren. De schroefjes die de uiterste slagen bepalen zijn van aluminium met een inbus erin. De schroefdraad die uitsteekt is weggedraaid om extra gewicht te winnen. De stelschroef die aan de achterkant van de derailleur zit heb ik weggelaten.Bij de veerhouder die tegen het fietsframe komt is een beetje materiaal weggehaald.

Lichter en makkelijker

Echt custom

Overbodig materiaal weggehaald
De kabelbevestigingsbout is vervangen door aluminium samen met de onderlegring. Bij de zwenkarm is de stalen as vervangen door aluminium. De stalen as zit met behulp van een octagonale vorm geklonken in de aluminiumplaat. De aluminium as is ook voorzien van zo'n 8-kant vorm en iets geklonken. Maar voro de zekerheid zijn er 2 kleine M1.6 boutjes bijgezet. De schroefdraad hiervoor is niet gesneden maar koudgeforceerd wat sterke schroefdraad geeft. Het moeilijkste was wel de lange 1,5mm gleuf in de as. Deze is met een schijffrees gemaakt.

Aluminium ipv staal

Moeilijk te zien, moeilijk om te maken