Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Frieke > Mijn MTB's > Lichte MTB's > Seven > ad10
Achterderailleur 10V

Na 10 jaar ben ik overgestapt van Suntour naar Shimano, helaas. De techniek van Suntour met bladveer en taatslager waren onmiskenbaar goed. Waarom deze overstap? Ik reed nog steeds met een 8 speed cassette en dat is genoeg maar misschien was het de drang om iets anders te doen; om met 30 versnellingen op de mountainbike te komen. Het kan gewoon niet anders dat Shimano daar in 2007 of 2008 meekomt. En de 2de rede is dat de Dura Ace buiscommandeurs op Paul's Thumbies zijn gemaakt wat een geheel van slechts 87 gram oplevert! Dit is licht, extreem licht! En het werkt in deze combinatie bovenverwachting perfect. Met topshifters heb je nog steeds de beste controle over je schakelsysteem, over chainsuck en als er iets mis is kun je met iets overschakelen gewoon blijven rijden!

De achterderailleur is van Dura Ace en is gemaakt voor 10 speed!

Het meeste gewicht is te winnen met de bevestigingsbout. Deze is door Shimano al flink uitgehold maar BikeBoosting gaat verder. De inbus wordt aan de achterkant gemaakt en de bout wordt hol uitgevoerd met een wanddikte van 1mm en van aluminium gemaakt. Het verschil is 7.1 gram (68%!!). Nog nooit heb ik een bout die zo is gemaakt gebroken. Het idee van de inbusbout aan de achterkant komt van Marcel van Dooren (trotse bezitter van diverse Ibis mountainbikes en vanaf het eerste Nederlandse uur technische vraagbaak over MTB onderdelen).

Ook bij de derailleurwieltjes is veel te winnen. Bij deze derailleur heb ik alleen het onderste wieltjes aangepakt omdat 10 speed nogal nauwkeurig komt en het bovenste wieltje voor de precisie zorgt. Het onderste zorgt eigenlijk niet voor precisie, deze doet niks meer dan de ketting naar het bovenste wieltje geleiden.

Het gebruikte wieltje is een ouderwets Shimano 7 speed wieltje die is afgedraaid en is uitgeboord. Een keramische glijbus is gebruikt en aan de zijkanten met 2 stalen 0,5mm revetten opgesloten.

De andere kleine onderdelen scheelt niet zoveel in gewicht maar alle kleine beetjes helpen!

Linksboven: de wielbevestigingsboujtes. Deze zijn van staal en omdat daar geen enkele grote kracht op komt begrijp ik niet dat Shimano deze van staal maakt (waarschijnlijk omdat de gemiddelde fietser een bout te strak vastdraait) Toch weer 2.9 gram ( 72%) gewonnen

Midden: de eindeslaginstelschroeven. Deze hebben een grote kop die geen enkele functie heeft. Gewoon een 2mm inbus erin en zo kort mogelijk. Scheelt toch weer 0.5 gram. De instelschroef waarmee de hoogte van het bovenste derailleurwieltje wordt ingesteld is verwijderd. (-0.4 gram)

Middenboven: de eindeslaginstelschroeven worden normaal geborgd door een kunststof inzetstuk. Ik borg met blauwe Loctite omdat deze schroeven te kort zijn zodat het kunststof geen zin heeft en dit is een onderdeel dat 1 keer wordt ingesteld. (-0.4 gram)

Rechtsboven: de kabelbevestigingsbout is vervangen door aluminium en de kop is afgedraaid. Scheelt toch 1.6 gram ((70%)

Rechtsonder: de kabelinstelbout zit ook al aan de derailleurversteller en 2 is overbodig. Deze zit dus vast en is van aluminium. Scheelt toch meteen 3.4 gram (80%)

In totaal is deze derailleur 22 gram lichter geworden!