Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Frieke > Mijn MTB's > Lichte MTB's > Seven > di
Diverse kleine onderdelen

Zadelpenstrop

De originele strop is van USA SLM en weegt enkel 16.6 gram. De stalen bout weegt zo'n 7.8 gram. Deze stalen bout is vervangen door een titanium versie wat 3.8 gram scheelde!

De strop is vervangen door het Italiaanse Extralite. Een erg mooi afgewerkt strop van nog geen 10 gram. Deze is verkrijgbaar met stalen en titanium bout. De mijne was van staal omdat ik deze bout toch ging perfectioneren op gewicht en sterkte! De originele stalen bout weegt  2.9 gram. (dezelfde bout van titanium zou 1.7 gram wegen)

Ook hier heb ik een rekbout gemaakt waarbij de spanning over bijna de gehele lengte gelijk is met zo min mogelijk groeven van de schroefdraad (dit is toch alleen maar een breekpunt!) De schroefdraad is M5 wat een binnendraaddiameter heeft van 4.2mm. (opp 13.9mm˛) Het dunste cilindrisch gedeelte is daarom ook 4.2mm. De verdikking is 5.3mm (opp 22.1mm˛) Met daarin een 3mm inbusgat (-7.8mm˛) wat een totale doorsnede geeft van 14.3mm˛ wat nagenoeg gelijk is de minimale schroefdraad oppervlakte. Dus als er een trekkracht op de bout wordt aangebracht geeft dit over de gehele lengte een gelijke spanning die uitgedrukt wordt in Newton per mm˛ (N/mm˛).

In totaal was de totale strop 24.4 gram en nu nog maar 10.9 gram! Dit scheelt toch in een keer 14.5 gram!


Alle onderdelen die meededen

Let op de ingedrukte inbus, de spaantjes zie je nog zitten

Scheelt snel 20 gram met staal!
Crankbouten

Crankbouten zijn vaak van staal (~30gram). Doordat de trapas van titanium is kan er geen titanium bouten worden gebruikt! Maar aluminium is toch lichter en goed bruikbaar op dit onderdeel. De gebruikte aluminium bouten komen van een trapas van Specialized (TNT) die weer iets zijn ingekort!

Deze bouten zijn niet sterk genoeg om de cranks op de trapas te trekken. Dus eerst met stalen bout de cranks goed vast trekken. De stalen bout eruit halen en de aluminium stevig vast zetten met gebuik van blauwe Loctite!

En omdat het aluminium is zijn ze erg mooi te polijsten. Alleen de zichtkant is gedaan!

Derailleur pulley

Scherpe bochten in kabels leveren wrijving op en daardoor slijtage wat weer merkbaar is in het moeten bijstellen van de schakeling. Met deze Avid pulley ben je een scherpe bocht kwijt waardoor het net wat beter en soepeler schakelt!

Origineel woog het 12.5 gram. Een stalen bout is vervangen door een aluminium exemplaar (-1.5gr). De pulley is een stuk uitgedraaid (-1.2gr).

De body polijsten leverde ook nog eens 0.2 gram op!