Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Frieke > Mijn MTB's > Lichte MTB's > Seven > dv10
Derailleurversteller 10V

Ergonomisch en licht (-42gram =33%)

Ook al licht maar niet perfect

Dit is misschien wel het mooiste dat ik de laatste tijd, op fietsniveau, heb gemaakt! Het is goed,  mooi, licht, functioneel en uit ervaring erg duurzaam. En ook erg leuk dat ik als één van de eerste met 30 speed op mijn MTB ga rijden. (Shimano is redelijk voorspelbaar en zal in 2008 met 30 speed komen) Het heeft wel wat uurtjes gekost maar het was leerzaam en vooral een uitdaging!

Het zijn Paul Thumbies met Dura Ace 10 speed buisshifters. Normaal worden de Paul's met stuureindshifters (8V of 9V) gebruikt. Het moest zo licht mogelijk maar wel degelijk en 10 speed.


Zelfde kleur is zelfde onderdeel!
De Paul Thumbies zijn erg overbemeten. Bijvoorbeeld de beugel: deze zit met een M5 stalen bout vast. Er treden hier kleine krachten op omdat de beugel maar een geringe arm heeft en met 1 vinger wordt bediend. Deze is dus van aluminim gemaakt (0.7gr ipv 3.6gr = -2.9gr). De doorsnede van een M5 bout is grofweg 14mm². De beugel is 12mm breed en 3mm dik = 36mm². Dus hier kan een brede gleuf in worden gefreesd. Ook zijn hier en daar nog diktes weggehaald (14.9gr ipv 19.3gr = -4.4gr).

De lange bout om de hendel mee te bevestigen is ook van aluminium gemaakt. En weer een rekbout waardoor de kans op breuk veel lager is, en bovendien lichter. (1.2gr ipv 5.7gr = -4.5gr). De kabelverstelbout is vervangen door een exemplaar die Mavic eind jaren 80 gebruikte. (1.5gr ipv 3.6gr = -2.1gr)

In totaal scheelt dit 13.9gr en dat 2 keer!!


De hendel is te lang

De hendel is te recht

De hendel is krom

De hendel is te dik

De hendel is te scherp

De hendel is mooi
De schakelhendel van Dura Ace is mooi maar omdat hij als topshifter wordt gebruikt is deze verkeert om. De kant waar Dura Ace op staat is niet de duwkant. Ik heb als voorbeeld voor de lengte de Suntour Xc Pro hendel genomen; deze is 5mm korter en iets krom. Dus zagen en buigen. Bij het buigen kwam ik erachter dat je met je volle gewicht aan de hendel moet trekken om hem te buigen; oftewel veel te veel materiaal! Daarna vijlen, schuren en polijsten voor een mooi in de vingers liggende hendel.


Het binnenwerk van de linkershifter
Het binnenwerk van de linkershifter was van staal en doet niks meer dan druk opvangen en is onderhevig aan een beetje wrijving. Dit onderdeel zou zelfs van kunststof kunnen!

Het binnenwerk en de onderlegplaat zijn vervangen door één aluminium onderdeel. De kunststofring is extra gewicht maar zorgt voor extra bescherming tegen vuil.


Verkeerde hoogte van kabelgat, achtergrond is de maaktekening
De rechter 10 speed Dura Ace shifter is niet gemaakt voor de Paul Thumbies, de hoogte is niet goed. De Paul Thumbies aanpassen kan maak ik koos ervoor om de onderlegring te maken van aluminium en een extra afdichting van kunststof te maken. Op bovenstaande foto is te zien dat er een spleet zit tussen onderlegring en het binnenwerk. Dit was een moeilijk onderdeel; eerst veel meten en dan uittekenenen om de goede hoeken te krijgen (zie achtergrond foto).

Op mijn conventionele draai-freesbank is het geen probleem om met een verdeelapparaat een hoek uit te zetten die op 0,03 graden nauwkeurig is.


Conventioneel freeswerk

nauwkeurig op 0,03°

Ook weer met extra afdichting