Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Frieke > Mijn MTB's > Lichte MTB's > Seven > fr
Frame

Het frame waar 16 gram vanaf ging

De persoonlijke geometrie van Ernie Frieke
Na een Giant Super Sierra ('87), een Bridgestone MB1 ('89), Litespeed ('91), Serotta T-Max ('93), Breezer Cloud 9 (speciale uitgave, slechts 5 gemaakt) en vele andere fietsen en breuken koos ik voor een fiets die een levenlang kan meegaan! Dit werd een Seven Sola titanium met een eigen geometrie. De geometrie is een beetje een kruising tussen de Bridgestone en de Breezer, één van de weinige MTB's die met een 72° balhoofdshoek zijn gemaakt. De Seven is uiteindelijk, door een korte voorvork, op 73° uitgekomen; erg wendbaar en precies wat ik wil.

Ook was Seven de keuze omdat ze rekening houden met wat de rijder wilt; ik wil bijvoorbeeld niet rijden op een te stijf frame. Mijn ervaring is dat één zijn met je fiets meer opleverd dan een stijf frame, en met een slapper frame kun je meer één zijn omdat deze meegaat met je beweging. Dit is natuurlijk een heel ander verhaal dan over gewicht. Laatste opmerking hierover; mijn snelste fiets is een Sling Shot geweest. De slapste fiets ooit gemaakt!


Het balhoofdsplaatje ging eraf.

De remstuds zijn nu van alu en 8.2 gr lichter
Het frame is zo'n 16 gram lichter geworden:

  1. Door het balhoofdsplaatje weg te laten (-7,8gr)
  2. Door de stalen remstuds van aluminium te maken (-8,2gr)

Ernie rijdt al 3 jaar op deze fiets met aanpassingen rond. Waarom durfde hij het aan:

  1. De alu versie is korter waardoor het moment (kracht x arm) kleiner is.
  2. De platte kanten ontbreken, dit is een vormverandering waar altijd verhoogde spanning optreedt. (voor montage is een 4mm inbus erin gedrukt)
  3. De stud is niet hol te plaatse van een mogelijke breuk.(net achter de rem)
  4. Bij diameter veranderingen zijn waar mogelijk radii aangebracht.
Het frame werd volledig naar Ernie's specificaties gemaakt. Tenminste zover als ze wilde meegaan.

Wat wilde ze niet:

  1. Een bracket waar de lagers direct ingeperst worden, scheelt al snel 50 gram.
  2. Een oog aan de zijkant van de zadelbuis waar de achterremkabel door gaat. Rithcey gebruikt(e) dit en is mooi en licht.
  3. De titanium Ibis dropouts gebruikten (de KGB versie voor de kenner)

Gelukkig wilde ze wel de kabelstops aan het zijkant van de balhoofdbuis maken!


Verstevigingen in de bh buis

De gevormde achterbrug

Erg mooi lassen en alu studs
De kabelstops naast de balhoofdsbuis is functioneel, ook de verdikkingen aan de einden van de balhoofdsbuis. Erg mooi gedaan. De achterbrug heeft veel buigingen in de staande- en liggende achtervork om genoeg ruimte voor de band te krijgen zonder dat de cranks erg ver naar buiten hoeven waardoor je een grote Q-waarde krijgt.

Erg mooie lassen maken ze bij Seven. De bracket is goed te zien hoe netjes en regelmatig de lassen zijn; alleen bij ibis konden ze het nog beter, maar dit is een beauty. Een las geeft ook iets persoonlijks aan een fiets. Je ziet de handarbeid direct; er zit geen lak overheen en bij andere framematerialen zoals Carbon is er niet iets persoonlijks waarneembaar wat een frame net dat speciale geeft. Bij aluminium, die meestal door een robot wordt gelast, wordt er een lak overheen gedaan waardoor de las niet meer waarneembaar is!


De gave lassen bij de BB

Mooi logo van Seven

Geen woorden

Ik denk dat je van iets duurs iets perfects mag verwachten en dan gaat het bij mij tot in de kleinste details! Neem nu bijvoorbeeld de bidon-draad-inserts! Ten eerste zit hier speling op waardoor ze geluid kunnen maken. En hebben ze geen speling omdat er een bidonhouder op is geschroefd dan kunnen ze bij demontage gaan meedraaien en met alle moeilijkheden om ze los te krijgen gratis erbij. En ook kan er onder de rand vuil komen, dit is gewoon  niet mooi. Op de foto is de linker origineel en de rechter heb ik met een speciaal gereedschapje vast gezet. Nu is er geen spleet aanwezig en deze insert kan nooit meedraaien! En het is nog mooier ook!


Links de originele met speling, rechts de gebooste; mooier, beter en zekerder.

Nog wat kleine foutjes; de kabelstop bij de achterrem zit niet in het midden! Je doet iets goed of je doet het niet, fouten kunnen natuurlijk altijd optreden, maar een vakman ziet meteen dat deze niet in het midden zit!

Alle kabelstops die meteen op het frame zijn gelast hebben een vuilopslagplaats; doet niks af aan de stevigheid maar het is niet mooi. Ik had ze allang moeten dichtkitten.


Uit het midden!

Gratis vuilopslag