Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Frieke > Mijn MTB's > Lichte MTB's > Seven > qr
Snelspanners

Als je over een onderdeel gaat nadenken is er altijd nog wel wat gewicht te winnen

In 1991 kocht ik al snelspanners van Tune, deze waren van aluminium zonder hendel maar waarbij je inbussleutel moest gebruiken. De assen waren van aluminium en ik heb daar de downhill in Kaprun meegereden. Geen enkel probleem mee gehad. Nu zijn ze met hendel en met titanium as!

Degene waar ik nu mee rijd is van ongeveer 2001. Met de nieuwste versie zijn ook bij dit onderdeel weer kleine veranderingen aangebracht; de schroefdop is dikker, en dus zwaarder. De begindop heeft een groef wat lichter is. Verder is hij helemaal gelijk gebleven. Hele fijne schroefdraad: M5 x 0.5. De buitendiameter is dan 5mm en de spoed is maar 0,5mm.
(Spoed is de verplaatsing van de moer bij 1 volledige omwenteling)


lichter sluitdop

erg fijne schroefdraad
De meeste snelspanners, eigenlijk alle snelspanners, zijn over heel de lengte even dik als de buitendiameter van de schroefdraad.

De verjonging
Dit houdt dus in dat de grootste krachten op de binnendiameter van de schroefdraad komen. Er is een veel minder groot gedeelte dat elastisch verlengd. De klemming bij dit soort snelspanners wordt over een veel kleinere hendelverplaatsing bereikt. Bij Shimano bijvoorbeeld maar over 45 graden. Bij Tune is omdat ze van titanium zijn en omdat ze zijn verjongd (kleinere diameter) wel 90 graden. De klemming van Tune is daarom duurzamer: er is meer elastische verlenging.

Hoe zijn ze nu verlicht?

Ten eerste zijn de snelspanners te lang. Geveerde vorken en aluminium frames hebben hele dikke padden en dus moet de snelspanner lang zijn. Dit gedeelte is verwijderd.

En omdat de verlenging van de snelspanner door het materiaal en de verjonging makkelijker gaat gaat de hendel ook makkelijker dicht. het is dus onzin om de hendel evenlang te houden als andere hendels. Deze is dus ingekort wat wel bijna 4 gram scheelde.


Kortere schroefdraad

De bewerkte hendel

Waarom die kraag?