Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Frieke > Mijn MTB's > Lichte MTB's > Seven > vd
Voorderailleur


Toch nog 10 gram weten te winnen!
Over de voorderailleur heb ik lang getwijfeld. Dit is altijd een Shimano M735 uit 1990 geweest. Deze bleef alleen steken bij een goed gewicht van 113 gram. Maar hij schakelt zo goed en hij kan de ketting het meest ver naar binnen leggen. Mijn voortandwielen zitten nogal ver naar binnen (lage Q-waarde) waar de nieuwe generatie MTB derailleurs echt niks meer mee kan.

Ik ben gekomen op een race derailleur: de Campganolo Record CT klemband voorderailleur. Samen met een BLT klemband en wat zelf vervaardigde aluminium bouten kwam dit exemplaart op 77.6 gram wat weinig is. Hoe tevreden ik hierover zal zijn is nu nog de vraag.

Deze klemband is van het Duitse BTP en is gemaakt van aramide. Aramide is een polymeer (kunststof) met een erg hoge treksterkte. Door allerlei namen voor vezelversterkte kunststoffen is voor de gemiddelde mens het bos zoek. Kevlar en Nomex zijn ook een aramide maar zijn geregistreerd door DuPont en Twaron is ook een aramide en deze naam is gegeven door Akzo Nobel.

De originele aluminium bout is vervangen door een rekbout wat weer bijna de helft van het originele gewicht is!

De afstelboutjes voor de uiterste slagen van de derailleur zijn vervangen en van aluminium gemaakt! Het boutje voor de binnenste slag is verwijderd omdat de derailleur daar op zijn eindslag zit. De veer die tegen verdraaien borgt is ook verwijderd. De aluminium bout wordt geborgd met Loctite.

De bout waarmee de derailleur tegen de klemband aan wordt geschroefd is van titanium gemaakt en de holle onderlegring is niet meer van titanium maar van aluminium.In één keer 3,9 gram minder.

De "bodybout" is van aluminium gemaakt.


Nog maar 1 instelbout

De bevestigingsbout van titanium met aluminium onderlegring

De bodybout is van aluminium

De bout waarmee de kabel wordt vastgezet was van titanium en nu van aluminium.

De bout waarmee de kooi, de beugel waar de ketting mee wordt bewogen, was verbonden is ook van aluminium gemaakt. Scheelt toch maar even 83%.

Omdat de derailleur niet werkte op mijn tandwielcombinatie is een stuk van de achterplaat weggehaald. Nu kan hij wel de ketting op het grote blad krijgen.


Kabelbout

Kooibout

Stuk eraf