Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Frieke > Mijn MTB's > Lichte MTB's > Seven > Achterwiel
Achterwiel

Ook bij het achterwiel is het niet alleen het gewicht dat geldt. De naaf kan bijvoorbeeld 10 gram lichter, de velg kan 40 gram lichter en de spaken kunnen 25 gram lichter. Dus er kan nog zo'n 75 gram vanaf. Maar het moet gewoon duurzaam zijn. De spaakkracht is rechts op 100 kg gezet en links op 55 kg. De Tune achternaaf is volledig voorzien van keramische kogels, dit zijn er wel 59! De linkse spaken zijn van Ritchey (1.8/1.5mm), en de rechtse spaken zijn de DT Revolution (2.0/1.5mm). De velg is een Notubes exemplaar waarbij niet de lichtste is gepakt.

Net zoals bij de andere onderdelen van de fiets wordt er geselecteerd op gewicht maar ook op duurzaamheid. De Notubes velgen zijn er ook in lichtere exemplaren maar ik heb gekozen voor een iets zwaarder model om geen problemen te krijgen van vroegtijdige slijtage. Tis een mooie brede velg van 24.5mm breed en een lage rand zodat daar gewicht is gewonnen. Ze zijn uitgerust met 28 gaten. De grote "lelijke" sticker is verwijderd waardoor 0.8 gram werd gewonnen.

De linkse spaken zijn van Ritchey en dan de dunste WCS uitvoering. Deze wegen nog net geen 4 gram per stuk en in die 10 jaar dat ik met deze spaken rijd heb ik er nog geen  gebroken. De gebruikte nippels zijn de Ritchey WCS exemplaren die extra hard zijn geannodiseerd. De 1.8 nippels wegen per 14 stuks 4.7 gram.

De rechter spaken zijn de DT Revolution die in het midden 1.5mm zijn en aan de einden 2.0mm. 14 stuks 2.0mm nippels wegen 4.4 gram.

De achternaaf is van Tune, deze naaf is uit het jaar 2000. De naven zijn momenteel iets lichter geworden. Het meest mooie van deze naven is dat de spaken altijd vast in de flenzen zitten. Ze moeten als het ware om een rand heen waar door de spaken onder spanning in de flens zitten. Erg goed! Alle stalen kogels (59 stuks!) zijn vervangen door keramische waardoor er iets aan gewicht wordt gewonnen en iets aan rolweerstand.