Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Frieke > Mijn MTB's > Lichte MTB's > Seven > zp
Answer zadelpen


Door zagen en vervangen is hij 24,4 gram afgevallen
Deze Amerikaanse zadelpen is een goede en redelijk lichte pen, zeker voor die tijd (±1996). Deze pen is van aluminium en weegt bij een lengte van 340mm en 27,2mm diameter 215 gram. Nadat de pen schuin (45°) en op een lengte van 310mm was afgezaagd woog hij nog maar 200 gram.

Later zijn de 2 stalen bouten en de stalen moer vervangen door aluminium en titanium, en nadat hij ook nog gepolijst was was het uiteindelijke gewicht 190,6 gram.

De rail van het zadel wordt door middel van 1 bout geklemd. Dit was een uitvoering van staal van 6,3 gram. Ook hier weer een grote kop en ongebruikte schroefdraad. Deze werd eerst vervangen door een titanium exemplaar (3,3gr) waarbij de schroefdraad weg werd gehaald, extrene verjonging. Je krijgt dan een soort strekbout; meer rek, iets minder stijf, maar door de rek minder snel kans op breuk. Nu is de bout vervangen door een titanium bout (2,7gr) waarbij de grote inbuskop is weggewerkt in het cilindrische gedeelte van de schroefdraad schacht, een soort interne verjonging. Op deze manier wordt het een rekbout met een nog langer deel dat makkelijker verlengt en dus minder snel breekt.

Aluminium moer die niet meedraaid

In totaal 6,4 gram winst
Bovenstaande moer en bout zorgen ervoor dat het zadel de goede hoek maakt ten opzichte van de horizon. Deze bout moet extreem klemmen omdat het zadel anders verdraaid. Dit lukte de stijve stalen bout niet. Door middel van de ruimte met kunststof (0,2gr) op te vullen wordt de bout nu nog alleen op afschuiving belast en is het mogelijk om hem van aluminium te maken. De originele stalen bout woog 7,1 gram en de laatste aluminium versie nog maar 1,9 gram. De stalen moer draaide wel eens mee wat nog te zien is dat hij is vastgezet met de rode Loctite. De aluminium moer is daarom iets overmaats gemaakt waardoor hij zeflklemmend is.


1.6 gram kunststof tegen verdraaien

PolyOxyMethyleen oftewel POM is een erg licht (1.4kg/m3) kunststof dat ik gebruikt om het zadel niet verder te laten verdraaien. Het verdraaien (achterover gaan) van het zadel kwam ook al voor met een stalen bout, maar met een aluminium bout ging dat sneller! Op deze manier is dat snel opgelost!

 

 


Werking: zonder kunststof

Met kunststof

De alu bout wordt er tegenaan gedrukt!

Polijsten van de zadelpen

De zadelpen heb ik gepolijst omdat ik dat mooier vond staan bij het gehele plaatje van de fiets.

Als eerste heb ik een bus gedraaid met een binnendiameter van Ø27.2mm waar de zadelpen in past. Deze bus ging in de drieklauw en de pen erin geschoven. De pen is met aluminium folie aan de bus gemaakt om verdraaien te verkomen. Daarna is met een centerboor een gat gemaakt voor het meedraaiend center. De verdraaibare zadelklem is vastgemaakt met tie-rep. Daarna is er geschuurd met korrel: 240/300/400/500/600/800/1000/1200/1500/2000/3000 en als laatste gepolijst en met speciaal polijstkatoen afgewerkt.

Het gedeelte dat in het frame zit is niet gladgemaakt, dit om verdraaing en zakking te verkomen.


Zadelpen opgespannen

Detail

Inklemming dmv bus en alu tape

Tegengaan van uitklappen

Schuren

Fijnschuren
 

Polijsten

Polishen