Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

>
Techniek industrie-gelagerde naven
Een naaf met niet losneembare kogellagers (Tune, King, Extralite) is industrie gelagerd. Er zijn verschillende uitvoeringen mogelijk. Onderstaande tekening geeft een oplossing weer (werd bijvoobeeld gebruikt door Nuke Proof). De industrielagers zijn geperst in de naafhuls. Door de lagers loopt een as die verdikkingen heeft waar de lagers tegen rusten. Op de as zitten sluitstukken die tegen het frame/vork komen. Met de snelspanner wordt alles vastgezet!

Wat gebeurt er bij inklemmen?
 
Bij deze wijze van industrie-gelagerde naven is de kans op een een slecht lopende naaf erg groot. De dunne as is meestal van aluminium (is 3 x zo slap als staal) en wordt door de snelspanner makkelijk korter gedrukt! Wat er gebeurd is goed te zien om onderstaande tekening!

 

Gelukkig zijn de naven verbeterd!

De naven van nu met industrie lagers zijn voorzien van een dikkere as zonder borst (de verdikking op de as). Het lager kan als het ware over de as schuiven. En eindstuk is schroefbaar en het geheel kan perfect worden afgesteld! Als het goed is wordt alles precies op zijn plaats gehouden; geen speling en niet te strak!

Veel naven staan te strak.

De meeste mensen stellen de naven af zodat ze lekker lopen zonder dat ze worden ingeklemd. In de fiets wordt alles net iets ingedrukt en het loopt minder goed. Het is moeilijk om te voelen hoe de naaf daadwerkelijk loopt in ingespannen toestand, oftewel hoe loopt de naaf nu echt in de fiets!

Afstellen met de snelspanner!

Net zoals de cup-conus naven moeten deze naven ook worden afgesteld met behulp van de snelspanner en twee  M12 moeren ( of dikke 10mm ringen). De naaf wordt met behulp van de snelspanner opgesloten tussen M12 moeren. De moeren stellen dan als het ware het frame voor. (Gebruik dezelfde snelspanners waarmee gereden wordt) Als je merkt dat de as niet goed loopt moet het schroefbare sluitstuk iets worden teruggedraaid.

IETS SPELING MAG, IN IEDER GEVAL NIET TE STRAK!