Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

>
Heeft u interesse in een wielenspaakclinic: meldt u aan en sta als eerste op de lijst voor de eerst komende clinics

Hieronder kunt u zich aanmelden voor de clinic.


Ja, ik meld mij graag aan voor de clinic voor particulieren
Soort wielen: 
29"26"650BRacefietsRacefiets schijf
Geslacht: 
vrouwman
Voorkeursdatum: 
28 januari11 februari25 maart
GEWICHT RIJDER:
Uw naam: 
Adres: 
Postcode: 
Plaats: 
Telefoon: 
EMAILADRES
Opmerkingen: 
De clinic kost met DT240s naven €825 voor racefietswielen en €875 voor schrijfremwielen (MTB en Race). Je houdt dan perfecte wielen over en je hebt een erg leerzame clinic erbij. Met DT350 naven kost het €150 minder.


Hieronder een reactie van een deelnemer van wie ik toestemming heb om het te gebruiken.


De auteur en deelnemer

Wielspaakclinic bij Ernie Frieke

Nadat ik zelf fietsen op ben gaan bouwen, werd ik steeds nieuwsgieriger of ik ook in staat was om het bouwen van wielen zelf te doen is. Omdat daar veel bij komt kijken was die drempel om het zelf op te pakken vrij hoog voor mij.

Bikeboosting had al heel wat wielsets voor me gebouwd, en daar ben ik nog steeds erg tevreden over. Daarom was ik zeer geďnteresseerd toen ik vernam dat Ernie een workshop gaf, waar hij uit de doeken zou doen hoe hij zijn wielen spaakt en welke gereedschappen hij daarvoor gebruikt. Voordeel van de opzet van Ernie is dat je er ook een heel mooie (en goed gebouwde wielset) aan overhoud.

Bij aankomst eerst een kop koffie, en toen aan de slag, samen met 5 andere deelnemers. De vooraf opgegeven onderdelen (naven, velgen, spaken en nippels) lagen al klaar. Stap voor stap werd het proces doorgenomen en uitgelegd. Als er een deelneer iets niet begreep, werd er de tijd genomen om het duidelijk te maken. Ook de tekeningen die gemaakt waren hielpen hierbij.

Uiteindelijk het wiel netjes in kunnen vlechten,opspannen en “afdrukken”, lettende op de details dat het ventiel tussen 2 rechte spaken zit (essentieel) en het ventiel tegenover het logo van de naaf zat (puntje op de i). Daarna lekker een broodje eten, om vervolgens het wiel weer op te spannen, in het midden zetten en de slagjes eruit halen. Dit was af en toe een uitdaging, met name om de spaakspanning niet te hoog op te laten lopen. Gelukkig liep Ernie constant rond om te checken of het goed ging, en advies te geven hoe iets op te lossen. Toen alles klaar was nog een drankje als afsluiting genomen. Ernie heeft later de wielen nog nagekeken en opgestuurd. Top!

Wat doe ik er nu nog mee? Ik bouw nu af en toe mijn eigen wielen. Dat gaat met het stappenplan erg goed en ik vind het daarnaast erg leuk en ontspannend. Tot op heden zijn ze allemaal nog rond, recht en op spanning. Ook help ik af en toe een vriend met een slagje of losse/gebroken spaak.

Zijn mijn eigen gebouwde wielen nu net zo goed als die van Bikeboosting? Ik vind van niet. Om dit niveau te bereiken zal ik nog een paar 1.000 extra wielen moeten bouwen en de passie/gedrevenheid om een wiel 200% te maken moeten hebben.

Alle gereedschappen welke gebruikt worden tijdens de workshop zijn goed verkrijgbaar tegen redelijke prijzen. Enige stevige investering is de spaakspanningsmeter. Het smeermiddel wat Ernie gebruikt om bij de nippels te druppelen is wat lastiger te vinden.

Zou ik het aanraden? Ja! Iedereen die kan onthouden dat als je de nippel rechtsom draait, je deze vast draait en linksom los draait, kan wielen bouwen! Daarnaast vind ik het bijzonder rond te fietsen op een wielset dat je zelf gebouwd hebt.



Groet, Jan

Ondertussen zijn er al meer dan 100 mensen geweest die aan de wielenspaakclinics hebben deelgenomen. Deze zijn allemaal goed verlopen. Iedereen vond het erg leerzaam en gezellig.

Het enige waar ik opmerkingen over kreeg was dat ze het graag een uurtje langer hadden gewild omdat ze dan het wiel nog perfecter hadden gekregen. Maar geloof maar van mij dat dat een eerste keer een uurtje langer niet uitmaakt. Gewoon thuis verder gaan met oefenen. De dag duurt van 10 tot 16 uur. En het laatste uur is voor het perfectioneren van het wiel.


De groepen hebben elke keer van de dagen genoten. Ik perfectioneer de wielen voordat ik ze opstuur. dus altijd een perfect setje wielen