In 1987 was het race exemplaar; de Kirk Precision, op de kijkbuis te bewonderen in het programma "Horizon" Het is al bijzonder dat een fiets op de Nederlandse buis te bewonderen is buiten de sport dus dan moet het wel een bijzondere fiets zijn. En dat was het; op spectaculaire wijze liet men zien dat dit frame vrijwel onverwoestbaar was. Met een 4-wheel drive werd er over het Kirk raceframe gereden en over een stalen race frame. De Kirk bleef heel en het stalen frame werd uiteraard volledig vermorzeld.
De Engelse ingenieur Frank Kirk zag grote mogelijkheden om het lichte en goedkope magnesium te gebruiken als grondstof voor een fietsframe. Hij vond een Noorse firma Norsk Hydro die uit een kuub water 1,3 kg magnesium wist te halen. Dit magnesium samen met legeringelementen zink en aluminium gaven het zwakke magnesium meer sterkte.
Kirk, afkomstig uit de auto-industrie, werd in het geheel niet gehinderd door bestaande conventies bij het ontwerpen van een magnesium frame. Kirk paste de constructie van het frame aan de mechanische eigenschappen van het constructie-materiaal aan. Kestrel (Carbon) deed dat ook en het leverde hen ook een fantastisch product op. Bij Kirk kwam een zeer eigenzinnig ontwerp van de tekentafel; het frame werd door middel van persgieten gefabriceerd. Bij een temperatuur van 700 °C werd het magnesium onder zeer hoge druk in een mal geperst. Op deze manier was het mogelijk een massaproduct met zeer nauwe toleranties en hoge kwaliteit te leveren; in 1 minuut werd een spanningsvrij frame van magnesium gemaakt.
Het frame kocht ik eind 2003 van Wytze, een Industrieel student in Delft. Dit frame ziet er erg mooi uit en is fantastisch mooi gemaakt. Naar wat ik heb gehoord braken deze frames regelmatig en momenteel is het een unicum.
Deze fiets heb ik bijna compleet af kunnen monteren met nieuwe Campagnolo onderdelen.
Ik ben erg trots op deze fiets.