Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Wielen > Racefiets (28") > velg race
Racefiets-velgen


Bijzonder prettige velg om mee te spaken
DT SWISS
Het Zwitserse DT maakt ontzettend mooie en goede velgen. Bij het juist rijdersgewicht verslijten deze velgen normaal alleen door het remmen. Vroeger (tot 2013) was de combinatie DT RR415 voor en DT RR465 achter mijn favoriet. Door de komst van Shimano 11 speed is de beste en lichte combinatie van DT RR440 of DT RR411 dat geworden. Beide zijn voor symmetrisch en achter asymmetrisch. Deze combi's kunnen tot een 95 kg worden gebruikt.

Ben je zwaarder dan 95 kg of wil je gewoon de meest stijve wielen kies dan de DT RR511 velg. Deze velg gaat tot een 120 kg rijdersgewicht. Voor de nog zwaardere rijders (max 140 kg) kan de oude DT RR585 velg. Maar helaas; deze velg is binnenkort verleden tijd. Ook is er nog de DT TK 540 trekking velg die tot een 130 kg gaat. Hieronder staan de afbeeldingen van de verschillende velgen.


DT R460DT rond, breed, goedkoop en tubeless

DT RR411 rond, breed, asymmetrisch, tubeless

DT RR511 rond, erg stijf, tubeless en tot 120 kg

DT RR440 rond, gelast, duurzaam en tubeless

DT RR585 rond, erg stijf, 585 gram, tot 140kg

DT TK 540, trekking
Ryde uit Nederland 
Deze lichte velgen van Ryde worden zowel ontworpen als geëxtrudeerd in Nederland. In Boxmeer werden ze nog met machines en met echt handwerk gebogen en de twee uiteinden met een interne mof aan elkaar gelijmd. Helaas is dit naar Hongarije verhuisd. Veel van hun velgen zijn OCR: Off Center Rim, waarbij de spaakgaten uit het midden staan waardoor de spaakspanning van de linker- en rechter spaken meer gelijk worden.

Ryde Pulse Sprint, erg licht

Ryde Pulse Comp, licht en stijf

Combi Ryde Sprint voor en Ryde Comp asymm achter,
Ryde Ceramische gecoate velgen: Carbide supersonic (CSS)

Ryde heeft met een speciaal proces de remflanken voorzien van een zeer hard ceramisch poeder waardoor de velg veel langer meegaat en veel beter remt met nat weer. Gewoonlijk heb ik de Ryde Pulse Comp en de Ryde Pulse Sprint op voorraad liggen. Ook is het mogelijk om een wielset met bijvoorbeeld de Carbon-Ti naven te maken die onder de 1300 gram is.

 
 

Een goede lichte velg
NOTUBES Alpha 340  
Notubes heeft een racevelg die goed tubeless te maken is. Ik lever ze altijd af met tubeless lint zodat u altijd kunt wisselen tussen tubeless en gewone binnenband. De Notubes Alpha 340 is een velg die 395 gram weegt wat erg licht is voor een racefietsvelg. De stijfheid is bijna gelijk aan een DT RR 440 velg. De Notubes Alpha 340 is helaas enkel symmetrisch te leveren waardoor hij bij iets zwaardere rijders afvalt als ze met Shimano 11 speed rijden. Met Campagnolo durf ik iets zwaardere rijders te voorzien van deze velgen. De velg is erg rond en zeer mooi gelast. Het lichte gewicht moet ergens vandaan komen en dat hebben ze gedaan door de remflanken lekker dun te maken waardoor ze eerder versleten zijn dan anderen. Maar de meeste lichte velgen hebben dat probleem.

FRIEKE 38MM CARBON
Deze velg is volledige van carbon gemaakt, en wel van het Japanse Toray Carbon. Omdat je enkel draden carbon niet iets vormvast kunt maken moet daar iets bij:lijm (epoxy) is toegevoegd waardoor de draden carbon aan elkaar blijven zitten en de vorm wordt behouden. Deze epoxy (eigenlijk gewoon een soort kunststof) kan nooit hele hoge temperaturen aan waardoor er wel eens een volledige carbonnen velg door te lang remmen kapot gaat; ze zijn dan te warm geworden. Bij deze velg is een epoxy gebruikt die een temperatuur aan kan van rond de 220 °C.

De velg is redelijk hoog: 38mm waardoor je toch het aerodynamisch voordeel hebt maar niet dat de zijwind vervelend wordt. ook is de velg breed: 26mm buiten.

 
 
 
 
FRIEKE CARBON-ALU 50MM
De Carbon velg is 50mm hoog en heeft een alu velg aan de buitenkant. Het zwarte gedeelte is geheel van carbon en is erg stijf. de nippels zitten intern wat een lagere luchtweerstand geeft en samen met de 50mm een erg stijve velg. Niet de lichtste velg, maar voor snelheid is gewicht geen issue als er niet of nauwelijks geaccelereerd moet worden.
 
 
 
 

Zeer hoge aluminium velg: 42mm hoog

FRIEKE ALU 42H

Een aluminium velg van 42 mm is bijzonder om te maken omdat bij het buigen van een hoog profiel er aan de binnenkant van de velg al snel ribbeltjes komen: aan de binnenkant stuikt het materiaal en aan de buitenkant rekt het materiaal op. Deze velg is redelijk snel vanwege de luchtweerstand, stijf vanwege de hoogte en de velg is zwaar wat hem heel geschikt maakt voor lange stukken op hetzelfde tempo. Voor op gang komen is dit niet de snelste velg maar ben je eenmaal op tempo dan houd je hem wel makkelijker op die snelheid.

 


Mooie brede velg

H PLUS SON
H Plus Son heeft racefietsvelgen die niet echt licht zijn, maar wel degelijk en mooi. De H Plus Son Archtype is zelfs redelijk breed waardoor hij lekker rolt. Verkrijgbaar in zwart en ook heel mooi gepolijst.