Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Boosten > Pijlenroutes > Lichtgewicht > Pedalen
Bebop pedalen, als je cht sneller en lichter wilt zijn!

De lichte Bebop pedalen

Plaatjes

Verschil van tit en CrMo as
  • ****BEBOP IS NIET MEER TE KOOP****
  •  
  • 145 gram: Bebop titanium  (racefiets en mtb)
  • 210 gram: Bebop CrMo  (racefiets en mtb)
  •  
  • ****BEBOP IS NIET MEER TE KOOP****

Deze Californische pedalen zijn erg licht, hebben een geweldige bewegingsvrijheid en zijn nagenoeg het beste wat betreft pedalen op biomechanisch gebied.

 

De exemplaren met de chroommolybdeen assen wegen maar 210 gram waarmee ze ver onder hun concurrenten blijven.

De versie met de titanium as weegt zelfs onder de 150 gram wat al snel een voordeel van 200 gram is ten opzichte van andere pedalen. (De titanium assen komen bij het Amerikaanse Action Tec vandaan, zij gebruiken een ander titanium dan het bekende 6/4 titanium. Hun titanium heeft een nog hogere vermoeiingssterkte en het bewerken is zeer moeilijk. Ik rijd al dik 15 jaar met hun trapassen rond)


Met titanium assen! 2 stuks 145 gram!

Het klikmechanisme zit in de schoenplaat waardoor dit plaatje iets zwaarder is (5 gram).Het klikmechanisme werkt met een bladveer. Bij het inklikken drukt een balkje de veer in en na dit balkje komt de veer terug waarna je vast zit aan het pedaal. Je hebt 20 graden bewegingsvrijheid. Dit is geen vrijheid waarmee je een veer wegdrukt en wat dus kracht kost. Dit is vrijheid die, op het contact van pedaal en schoenplaat na, helemaal vrij is van weerstand. Je knien waarderen dit!

 

Nog een biomechanisch voordeel is dat de afstand van schoen tot draaiingsas minimaal is. Bij normale klikpedalen is dit ongeveer 17mm. Bij de Bebop is dit maar 12 mm. Zie bij de Q-waarde voor meer info hierover.

 

En het laatste biomechanisch voordeel is dat de Q-Waarde (afstand van crank tot midden pedaal) klein is. Bij het titanium exemplaar is deze waarde 4 5 mm kleiner dan standaard. Dit levert extra voordelen op.


Ongeveer 4mm smaller. Voor de meeste mensen werkt dit beter!

De stalen versie heeft een chroommolybdeen as die je met een 15 mm steeksleutel vast zet. De titanium versie heeft een erg mooie gladde as en mist de 15mm platte kanten. In plaats daarvan is een 6 mm inbus aan de achterkant gemaakt.

De assen draaien in een groefkogellager en in een naaldlager.

 

De praktijk 

Momenteel rijd ik 2 jaar met de titanium exemplaren en heb ik 1 keer de plaatjes vervangen. Het uitklikken is bij elk weer type werkelijk fantastisch. Het inklikken gaat perfect bij droog en nat weer en bij modder kom je niet elke keer direct in je pedalen. Ik heb tijdens wedstrijden nooit last dat ik niet direct in de pedalen kom, wel af en toe bij een modderige tourtocht.

De pedalen voelen door hun biomechanisch voordelen beter, zekerder en sneller aan. Maar door dit biomechanische en het lichtgewicht zijn ze echt sneller.