Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Techniek > Mechanica > Borging en stijfheid
Borging en stijfheid

Wist u dat een wiel lateraal (zijwaarts) slapper wordt als de spaakspanning wordt verhoogd? En weet u ook dat de spanning afneemt als de band eromheen op druk wordt gezet? En dat dus door de opgepompte band de laterale stijfheid toeneemt. En weet u ook dat bij een lagere spaakspanning er minder snel een slag in een wiel komt? En dat die lagere spaakspanning ook zorgt voor minder snel falen van de velg en de flens van de naaf? De velg scheurt niet bij de nippels en de naaf krijgt geen flensbreuk. Dus heel veel voordelen om een zo laag mogelijke spaakspanning te willen gebruiken.

Is er dan geen nadeel? Jawel, de spaak mag nooit spanningsloos in het wiel komen te zitten. Dus die minimale spaakspanning die nodig is moet er echt zijn. Is de spaakspanning te laag dan krijgt je altijd breuk door vermoeiing. Na 10.000 km heeft de spaak al 5 miljoen belastingswisselingen gehad. Dat is ook de rede dat er zoveel wielen tussen het eerste en tweede jaar spaken breken.

En wat is nu die minimale spaakspanning? Ja, dat is ervaring en dat is meten: meten is weten. Momenteel ben ik met Fontys Hogescholen Engineering bezig om een apparaat te ontwerpen die de radiale wiel- en velgstijfheid kan meten. Dit samen met de laterale stijfheid (daar heb ik al iets voor) de dikte van de spaken en het rijdersgewicht moet het mogelijk maken om de minimale spaakspanning te weten.

Later ga ik hiermee verder

Waarom niet borgen, waarom wel borgen?

Dit volgt later.