Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Techniek > Mechanica > Centerlockadapter
Het voordeel van de centerlockadapter

Ondertussen ben ik een voor een groot gedeelte afgestapt van DT Swiss naven waarbij de schijven via 6 schroeven worden vastgezet: de zogenaamde ISO Disc naven. Ik ben wat betreft DT Swiss naven voor het grootste gedeelte overgestapt op Centerlock naven

Waarom?

  • 1) Centerlock naven met adapter zijn lichter (25 gram gerekend voor de voornaaf)
  • 2) Bevestiging van de schijf gaat veel sneller (slechts één moer)
  • 3) Nooit ongelijke aandrukkracht omdat je maar één moer hebt en niet 6 schroeven
  • 4) Schoner; vuil kan zich bij Centerlock naven moeilijker nestelen en zijn ook makkelijker schoon te maken
  • 5) De naaf is van aluminium, de adapter en sluitmoer is van aluminium; dus gelijke vervormingen in de bevestigingsschroefdraad
  • 6) Bij ISO Disc maak je de schijven vast met zes stuks titanium of stalen schroeven welke ongelijk rekken en je geen gelijke vervorming hebt: eerder schroefdraad beschadigd
  • 7) En kijk je enkel op het vlak van aerodynamica dan is de gladdere centerlockbevestiging veel sneller dan de grotere en oneffenere ISO Disc bevestiging wat ook weer iets scheelt in rijsnelheid

(Waarom gebruik ik het woord schroef en niet het woord bout voor de 6 stuks inbusboutjes waarmee je de schrijf vast zet? Volgens NEN 5501 is het een bout als de kop aan de buitenkant vastgepakt wordt om deze vast dan wel lost te draaien. Gebeurt dit aan de binnenkant (Torx, binnenzeskant, Philips, zaaggleuf) dan is het een schroef.

Zie hieronder nog enkele foto's om het een en ander duidelijk te maken.

Vriendelijke groet van Ernie